Hvordan skrive godt i sosiale medier?

7. januar 2017

Alle kan skrive og alle kan publisere i sosiale medier, men er det nok?

Med sosiale mediers fremvekst sies det at redaktøren gikk med i dragsuget. Jeg mener at det kanskje ikke i noe annet medium er behov for et sterkere redaktøransvar enn i de sosiale. Da tenker jeg ikke på én person som styrer alt, men flere som styrer sitt. Alle disse mindre redaktørene bør sørge for at tre K-er er på plass før noe i det hele tatt publiseres:

  • Kjennskap til kanalen du publiserer på
  • Kunnskap om hvem du henvender deg til
  • Klarhet i mål og strategi med innholdet

I bunn og grunn handler det om god kommunikasjon. En målrettet og effektiv miks av tekst, bilder og video skaper suksess. Selv om kanalen er gratis, koster det mye tid å skape godt innhold. Dessuten må innholdet tilpasses de ulike kanalene. I dette innlegget skal jeg fokusere på tekst som gir suksess.

1. Vær tabloid

Det er en grunn til at folk leser tabloidaviser, og det er en grunn til å de samme folkene klikker på selgende overskrifter. Det funker. Uansett hvor mye du måtte mislike denne tilnærmelsen, er det det som fungerer i sosiale medier. Du er nødt til å tenke i overskrifter. «Slik får du CV-en din lest», «Fem tips til en mer effektiv bruk av arbeidsdagen» osv. Bruk det for det det er verdt, men gjør det relevant.

2. Ha en mening

Å skrive generelt uten å ha noe formål er like meningsløst som dummy-tekst. Det gjennomskues lett dersom du bare publiserer noe fordi du må. Du må tørre å ha en mening. Det gir rom for engasjement, og engasjement gir kommentarer, delinger og likes. Jo mer kontroversiell du er, jo bedre funker det.

3. Ha leserens beste for øye

Tenk hele tiden at du skriver for noen. Ha en personlig tilnærmelse med et enkelt språk som treffer lett. Unngå fagtermer og avanserte ord. Ingen som scroller igjennom feeden sin er i humør til å fordype seg i tung tekst. Det skal være lett å lese, lett å forstå og lett å like. Tenk at leseren skal ha nytte av det du publiserer. Og merk deg at det du mener er nyttig antagelig ikke er like nyttig for følgerne dine.

4. Sørg for godt språk

Et godt språk er alfa og omega. Selv om det i seg selv er verdiløst dersom innholdet er dårlig, fungerer det som en fin ramme. Tenk på det som en julegave. Om det du gir er en skuffelse for mottageren, hjelper det lite at du har pakket det inn i tidenes flotteste papir. Innpakningen er derimot med på å skape et godt førsteinntrykk, og det er nettopp det du gjør med et godt og korrekt språk. Få gjerne andre til å kvalitetssikre og vaske teksten din.

Selv om du tar alle de ovennevnte punktene i betraktning og gjennomfører med glans, er det viktig å ha et mål med det du publiserer. Kanskje slo det du la ut an, men sammenfalt det egentlig med strategien du hadde lagt? Et søtt kattebilde eller en god vits drar likes, men er det egentlig hensiktsmessig når det du egentlig gjør er å selge faglige kurs?

Tenk, planlegg, skriv og publiser. I den rekkefølgen. Lykke til!

Har du lest dette?

NIMA Innkjøpsforum
25. april arrangeres populære Innkjøpsforum for 20. gang i Trondheim. De siste 10 årene har...
Fluktfrekvens bounce rate
Du har sikkert sett at den er høy, men er det et godt tegn? Google...
Ingen over, ingen ved siden. Coca-Cola er markedsføringsgeniet uten like. Det er ikke uten grunn...