Volvo + Van Damme = dårlig reklame?

1. november 2013

En god video trenger ikke nødvendigvis være en god reklame.

Den siste tiden har Volvos mye omtalte Van Damme-stunt gått sin seiersgang i sosiale medier. I skrivende stund er videoen (kan ses nederst i artikkelen) sett rundt 60 millioner ganger på YouTube.

Sosiale medier-«eksperter» og andre selverklærte markedsføringsguruer har jublet og presentert det som årets case study i hvor effektivt sosiale medier (viral marketing!) er i markedsføringsammenheng. AdWeek har sogar satt den på listen over 2013s beste reklamer.

Manglende «call to action»

Som markedsfører er jeg vant til å analysere og kritisere, og min kritiske sans slo umiddelbart inn mot Volvo. Vel, ikke bare fordi akrobatikken ville gitt kritiske utslag dersom jeg skulle finne på å foreta stuntet hjemme, men fordi videoen mangler det aller mest elementære i markedsføring: et «call to action».

Hvor mye oppfordring til handling det er i avslutningssitatet: «it was carried out by professionals in a closed-off area» kan man saktens spørre seg.

Ville du kjøpt produktet?

La meg først som sist slå fast at videoen i seg selv er et fascinerende kunstverk med høy underholdningsverdi. Men som reklame derimot, er den ikke fullt like imponerende.

En tommelfingerregel for enhver markedsfører er å spørre seg om man ville kjøpt produktet etter at man har sett reklamen. Er svaret ja, er det en god reklame. Man reklamerer for å øke salget. Med andre ord: ville du nå kjøpt en Volvo?

Konkurrerende merkevarer

Sannsynligheten er stor for at du heller ville sett en film med Jean-Claude Van Damme fremfor å kjøpe Volvo. Dette illustrerer også litt av faren med å bruke kjente personligheter i reklame; det tar fokus vekk fra produktet. Det blir på mange måter to konkurrerende merkevarer som slåss om oppmerksomheten. I dette tilfellet vil jeg påstå at Van Damme vant og Volvo tapte.

Men takk for underholdende 1.17 minutter, Van… Volvo!

Har du lest dette?

SEinn
Dagens markedsføring må snus 360 grader inn i fremtiden.  Det er med stor glede vi...
webhosting
Det er et mylder av leverandører der ute som kniver om at du skal velge...
NIMA Innkjøpsforum
25. april arrangeres populære Innkjøpsforum for 20. gang i Trondheim. De siste 10 årene har...