Å gjøre sin nettside populær er vanskelig. Her er noe å tenke på.
Flertallet av oss som driver egne nettsider vet at det å skaffe besøkende til siden er mer enn vanskelig. Derfor gjør vi det vi kan for å få andre til å linke til oss eller finne vår informasjon i de fremste søkemotorene. Dette kan gå som en del under betegnelsen søkemotoroptimalisering (SEO). Vi oppretter f.eks. en blogg for å tiltrekke besøkende gjennom gratis markedsføring.
I utgangspunktet gir en blogg automatisk flere besøkende dersom den oppdateres jevnlig samt innehar informasjon som er relevant med hensyn til målgruppen. Men så til problemet; dette er nødvendigvis ikke alltid like enkelt.
Nedenfor har vi presentert fire generelle årsaker til hvorfor at din blogg/nettside mangler besøkende. Dette er det enkelt å gjøre noe med. Finner du noen av punktene relevante for deg, er det lite som skal til for å endre situasjonen. Dette skal vi forøvrig komme tilbake til i en egen artikkel senere.
1. Innleggene er ikke relevante
Den aller vanligste feilen man gjør er å tro at dersom man har opprettet en blogg og skrevet mye på den, så kommer det automatisk besøkende til bloggen/nettsiden. Dette er dessverre feil. Alle kan opprette en blogg og fylle den til randen med informasjon. Dette er intet problem. Det som derimot er et problem er å knytte informasjonen til det man holder på med med hensyn på å gjøre den relevant samt få den til å vekke oppmerksomhet. Driver du en nettbutikk som selger moteklær, skriver du ikke om bilmotorer.
2. For lite aktivitet
Når man først er kommet i gang med å skrive og publisere relevant informasjon, kan det være vanskelig å finne noe nytt å skrive om til enhver tid og/eller opprettholde publiseringen. Det aller beste er å publisere nytt innhold kontinuerlig slik at man holder både leserne så vel som søkemotorene mette. Vi anbefaler f.eks. ett blogginnlegg hver dag. Det holder ikke å fylle opp bloggen første dag og tro at det burde rekke for alltid. Vær aktiv!
3. Innholdet er for kommersielt
I mange virksomheters tilfelle er dette et problem. Bloggen kan lett fremstå som en eneste stor reklameplakat for de tjenestene man måtte tilby. Dette er lite heldig. Det er sjelden folk vil spre ren kommersiell reklame innpakket i et blogginnlegg med f.eks. venner og kjente. Blant de største bloggerne i dag er dette forresten et kjent problem. I stedet for å publisere nøytrale innlegg om seg og sitt, som leserne forøvrig er ute etter, tar reklame for kommersielle produkter innpakket i et tilsynelatende normalt blogginnlegg, over. Dette kan koste dyrt.
4. Innholdet gir ikke leserne noe
Man kan gjøre det meste rett, men dog uteblir besøkstrafikken til nettstedet. Dette er dessverre en meget vanlig årsak. Er målgruppen (jf. leserne) for liten, hjelper det ikke hvor mye man prøver å forbedre seg mht. til ovennevnte punkter. Målgruppen blir ikke større av den grunn. I et slikt tilfelle er det lite å gjøre med mindre man bestemmer seg for å satse på produktutvikling, markedspenetrasjon eller diversifisering av innhold. Det hele handler om markedsføring. Man må kjenne målgruppen og markedet.
Det finnes nok et drøss av årsaker til hvorfor en nettside mangler besøkende, men ovenfor har vi nevnt, nokså generelt, de mest vanlige. Man er ikke fortapt om besøkstallet er lavt, men man må heller ikke tro at trafikken kommer av seg selv. Det hele handler om planlegging og tilrettelegging. La det være noe å tenke på.